Ofte stilte spørsmål
Av og til er det eneste som trengs ett dytt i riktig retning
Infrastruktur og forutsetninger for Sky id
Kan min bedrift bruke Sky id?
Minstekravet for Sky id er at dere har tilgang til internett og en bredbåndsruter.
Hvordan vet jeg om jeg har en bredbåndsruter?
Så lenge du har flere enheter (datamaskiner, mobiltelefoner, etc) tilkoblet samme internettilkobling så har du nok allerede det. Det mest vanlige er at du har en bredbåndsruteren levert av internettleverandøren, som står mellom internettleverandøren og lokalnettverket ditt – typisk der hvor «ledningen kommer inn i bygget». Bredbåndsruteren bør levere DHCP. Spør oss om du er i tvil.
Trenger jeg noe maskinvare?
Sky id er bare programvare. Men for å kjøre programvare trengs maskinvare. Hvis dere ikke har noe som allerede er kompatibelt med Sky id, så kan vi levere ferdig konfigurert maskinvare med Sky id. Dette vil ofte være en Mikrotik Router, med eller uten flere aksesspunkter. Vi trenger å vite litt om lokasjonens størrelse, bygningsmasse, og antall estimerte brukere for å si noe om hvilke maskinvare som passer best hos dere.
Vi har aksesspunkt(er) fra før, kan vi bruke det?
Ja. Det krever noe mer konfigurering av Sky Labs i samarbeid med dere. Hvis dere i dag kun har ett aksesspunkt lønner det seg som regel ikke å gjøre noe særlig integrasjon, men heller sette opp Sky id parallelt.
Jeg har ingen aksesspunkt fra før, hva gjør jeg?
Vi har mange partnere som drifter aksesspunkt og som kjenner til vår løsning. Her er en liste over våre partnere. Sky Labs kan tilby selvbetjente løsninger med opp til 4 aksesspunkter hvis dere ikke har store behov for dekning.
Hva er SSID?
SSID er den tekniske benevnelsen på hva vi på hverdagslig norsk kaller navnet på det trådløse nettverket. Det står for Service Set Identifier. Et eksempel kan være Oslo Gjestenett.
Hva er DHCP?
DHCP gjør dynamisk tildeling av IP-adresser. Det betyr i praksis at du får internett-tilkobling automatisk ved å koble datamaskinen din til bredbåndruteren.. Dette er veldig vanlig praksis i små til mellomstore bedrifter. De som ikke har DHCP aktivert vet som regel om dette – og da må dere ta kontakt med Sky Labs for prekonfigurerering av Sky id.
Sky id Administrasjon
Hvordan får jeg tilgang til administrasjonsverktøyet?
Ta kontakt med Sky Labs på mail contact@skylabs.no om du ikke allerede har mottatt bruker.
Kan jeg ha flere autentiseringtyper på ett gjestenett?
Ja, en autentiseringstype er inkludert i grunnpakken.
Hva med flere forskjellige SMS-takster på samme gjestenett som gir tilgang med forskjellig varighet?
Har du valgt SMS som autentiseringstype i grunnpakken, eller kjøpt dette utenom, kan du sette opp så mange variasjoner av pris/fart/tid som du vil – i opp til flere gjestenett uten ekstra kostnader.
Når og hvordan trekkes det penger ved bruk av overtaksert SMS?
Det er gratis å be om tilgangskode. Når koden blir brukt og vi vet at brukeren har kommet seg trygt på nett sender vi en ny SMS som trekker penger fra mobilabonnementet.
Kan jeg kaste ut brukere fra mitt gjestenett?
Det kan du, via Sky id sitt administrasjonsverktøy under listen over listen av sist påloggede gjester.
Kan vi bruke Sky id til å telle brukere som besøker oss?
Det korte svaret er nei. Sky id gjennkjenner og teller kun brukere som kobler seg til gjestenettet.
Jeg har ikke mottatt SMS med kode?
Vår SMS-leverandør, Link Mobility AS, sender SMS på våre vegner. Hvis det mot formodning skulle ta mer enn 10 minutter før du mottar forespurt SMS ber vi deg ta kontakt med oss på support@skylabs.no. Oftes skyldes dette at brukeren har tastet inn feil telefonnummer.
Hvordan fungerer innlogging via våre AD-/databaseservere?
Om dere som kunder har en egen database over brukere/ansatte som dere ønsker å benytte som autentisering på gjestenettet så er dette fullt mulig. Om AD-/databaseserverene kan eksponeres over RADIUS eller LDAP så er dette det enkleste. Ellers er det ikke så mye arbeid for oss å legge skreddersy en løsning hvis dere har et REST-API e.l. tilgjengelig.
Kan jeg bruke den samme portalen på flere uavhengige lokasjoner?
Ja. Du man endre bakgrunnsbilde, logo, farger og tekst via administrasjonsverktøyet
Kan forskjellige lokasjoner ha samme portal?
Ja, det kan henge én portal på så mange lokasjoner hvor du har Sky id som du bare vil. Endringer i denne portalen vil reflekteres på alle lokasjoner hvor portalen er aktiv.
Kan jeg endre netthastighet som gjestene kan bruke?
Ja. Endrigene vil ta effekt etter neste innlogging.
Hva er «husk meg»-tid?»
I tradisjonelle gjestenett må brukeren logge inn hver gang hen kommer tilbake. Med Sky id kan vi igjenkjenne returnerende enheter og tillate at brukeren logges inn automatisk i portalen for å øke brukervennligheten. Varigheten før en bruker må logge inn på ny kalles for «husk meg»-tid. Du bestemmer selv hvor lang tid du ønsker å gi brukerene dine tilgang. De som tilbyr gjestenettet gratis kan gjerne sette «husk meg»-tiden til uendelig. For gjestenett hvor man tar seg betalt for bruken er det naturlig at «husk meg»-tiden er i samsvar med prisen brukeren betaler.
Hva er sesjonstid?
Dette er tiden før brukeren blir eksponert for Sky id-portalen igjen. Hvis brukeren er innenfor «husk meg»-tiden trenger ikke brukeren autentisere seg på nytt.
Hva loggfører dere og hvordan får vi tilgang til logger?
Om ikke annet er avtalt logger vi kun innlogginger (brukernavnet til brukeren, MAC/IP-adressen til enheten og når påloggingen fant sted). For brukere som tillater det loggfører vi også hvilken type enhet de bruker. Dette brukes til å generere aggregert statistikk, til å kunne yte brukerstøtte i en begrenset periode, og for å tilby automatisk pålogging neste gang en bruker besøker kundens gjestenett. Om du som kunde vil logge mer og/eller bruke data til andre formål så må dette legges til i brukervilkårene.
Kan jeg få innsyn i hva dere logger om meg som bruker?
Ja, sende en epost til personvern@skylabs.no. Du har rett til å få dataene endret og/eller slettet på forespørsel.
Den kan du lese på Behandling-av-personopplysninger-for-Sky-Labs.pdf.
Kan dere logge trafikk?
Aldri innhold, men for kunder som ber om det kan vi tilby logging av tilkoblinger:
- timestamp
- MAC-adresse
- IP-adresser på opprinnelse og destinasjon
- samt hvilken port
Dette må isåfall redegjøres for i brukervilkårene til kunden. Fordi dette kan generere en del data ser vi helst at dere tar imot disse på en egen syslog-server hos dere som følger RFC3164.